Urmărește-ne
https://impreunapentruromania.ro/wp-content/uploads/2018/07/Întrebăm-România-Împreună.jpg

Noutăți Generale

Ministrul Finanțelor vrea să cumpere scanere pentru coletele care intră în țară. Dorel Fronea: Trebuie reînființată Autoritatea Națională a Vămilor

Publicat

pe data de

Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a anunțat intenția de a dota, până la finalul anului, punctele vamale cu scanere pentru a verifica toate coletele care intră în țară, inclusiv cele trimise prin poștă. Fostul vicepreședinte ANAF Dorel Fronea susține că Teodorovici nu înțelege domeniul vamal și critică planul anunțat de ministru, susținând că ar trebui reînființată Autoritatea Națională a Vămilor.

„Până la final de an aş vrea partea de est, Ucraina şi Moldova, şi partea de Serbia, punctele vamale, să fie dotate cu echipamente de ultimă generaţie, astfel încât tot ce intră în ţară să fie scanat. Absolut tot. Vom cumpăra şi pentru partea asta de Poştă de unde pleacă coletele. Astăzi nu există astfel de echipament. O să fie obligatoriu ca în acele puncte centrale să existe acel echipament, astfel încât tot ce intră în ţară ca şi colet să fie verificat, scanat, pentru că sunt căi de a trimite în ţară fel de fel de chestii. În acele puncte centrale de unde pleacă în ţară să fie echipamentul pentru a se scana absolut tot. Termenul e final de 2018“, a explicat Eugen Teodorovici, potrivit Agerpres.

Ministrul a precizat că partea de achiziție a echipamentelor nu pune probleme, dar reabilitarea fizică a punctelor vamale și a infrastructurii rutiere aferente și dotarea cu scanere fixe şi mobile pe zona de vest, unde nu e graniţă şi unde ar trebui să fie un sistem foarte bine pus la punct, sunt problematice. „Până la final de an e un proiect ambiţios, dar e obligatoriu să fie făcut, din perspectiva preluării preşedinţiei UE, din perspectiva Schengen, a aducerii de bani la bugetul de stat. Estimăm ca anul viitor un miliard de euro să intre pe aceste zone“, a precizat ministrul.

Referitor la costurile achiziționării acestor echipamente, Teodorovici a spus că statul va cumpăra tot ce are nevoie, indiferent de sumă. „Oricât ar fi de mare, n-am niciun fel de reţinere să cumpăr absolut tot. De exemplu, dacă ai poate 6 linii de intrare şi analiza va spune: ca să nu ai blocaje, ai nevoie de 10 linii, toate acele linii de intrare vor fi dotate cu scanere fixe şi poate una sau două, de ieşire. Sunt câteva zeci de scanere fixe“, a adăugat Teodoorovici.

Potrivit ministrului, au existat deja discuții cu trei mari producători de astfel de echipamente (companii chineze, americane și elvețiene).

Fostul vicepreședinte ANAF Dorel Fronea critică planul lui Teodorovici, despre care spune că nu înțelege domeniul vamal. Din afirmațiile ministrului, „este evident că dumnealui a trecut prin vămile de frontieră rutieră ca un simplu turist și atunci este explicabil că nivelul cunoștintelor în domeniul vamal este ca al oricărui călător“.

Vama Româna are trei mari probleme stringente ce necesită a fi rezolvate, spune Fronea:
1. Problema nefuncționării echipamentelor de control non-distructiv, în special a scanerelor din birourile vamale de frontieră.
2. Sistemele informatice vamale. Până în anul 2020 toate autoritățile vamale ale țărilor din Uniunea Europeană trebuie să implementeze 4 sisteme informatice (e-customs), astfel încât vămile să-și desfășoare activitatea în sistem „paper less”. România este pe ultimul loc din cele 28 de țări la dezvoltarea și implementarea acestor sisteme informatice.
3. Capacitatea administrativă deficitară a autorității vamale din România.

Fronea mai spune că desființarea Autorității Naționale a Vămilor, în 2013, a redus capacitatea administrativă a Vămii Române, lucru relevat și de creșterea traficului ilicit cu țigarete de la 11,8% din total consum în iulie 2013, când funcționau toate cele 15 scanere instalate la granițele României, la 17,8% în noiembrie 2015, când Eugen Teodorovici era ministru al Finanțelor. În 2016 mai funcționa un singur scaner.

„Referitor la cele 15 scanere, menționez că pentru funcționalitatea acestora ANAF avea semnat un contract de mentenanță valabil până în luna noiembrie 2018. Acest contract de mentenanță a fost reziliat (inexplicabil) în anul 2017, fără a lua nicio măsură de a repune în funcționare cele 15 scanere. Dacă s-ar fi dorit punerea în funcțiune a scanerelor, conducerea MFP/ANAF ar fi trebuit să nu rezilieze contractul de mentenanță și să elaboreze, împreună cu societatea comercială respectivă, un calendar riguros de punere în funcțiune a scanerelor, iar în acest timp se putea iniția o procedura de achiziție a unor noi scanere, eventual în parteneriat public-privat. Nu s-a întreprins acest demers, fapt pentru care nici astăzi scanerele nu funcționează“, a explicat Fronea, care a spus ca va dura cel puțin nouă luni achiziționarea de scanere noi, în condițiile în care nu ar exista contestații ale licitației respective.

„Uniunea Europeană este în primul rând o Uniune Vamală, iar România gestionează cea mai lungă frontieră terestră non-comunitară, fapt ce ar trebui să ne responsabilizeze suplimentar. Factorii decidenți ar trebui să înțeleagă că, dacă este vreun domeniu în care România ar putea fi în prim planul deciziilor la nivel european acesta ar putea fi domeniul vamal. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, ar trebui mai întâi să construim o Autoritate Vamală Română modernă, eficientă și respectată la nivel internațional și care să devină un pilon de stabilitate în cooperarea transfrontalieră în regiune“, mai spune Dorel Fronea.

Explicații tehnice ale fostului vicepreședinte ANAF

Începând cu anul 2016 a fost inițiată de către Direcția Generală a Vămilor o campanie de intrensificare a cooperării transfrontaliere prin organizarea de întâlniri la nivel înalt între conducerea Vămii Române și conducerile autorităților vamale din Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Ungaria, Bulgaria, Germania, dar și cu conducerile OLAF, WCO, EUBAM și SELEC. Toate aceste măsuri au avut ca principal obiectiv transformarea Vămii Române în principalul pilon de stabilitate în cooperarea transfrontalieră în regiune.

Ce se întâmplă în acest moment: ministrul Finanțelor iese public și promite că până la sfârșitul anului vor fi achiziționate scanere pentru toate birourile vamale de frontieră și, mai mult decât atât, vor fi amplasate scanere pe fiecare pistă.

Cititorii trebuie să înțeleagă următoarele aspecte tehnice:

  • Chiar dacă astăzi s-ar iniția procedura de achiziție publică, ar fi necesare cel putin nouă luni până la semnarea contractului și asta, în situația în care nu ar fi depusă nicio contestație;
  • Referitor la afirmația privind amplasarea a câte unui scaner pe fiecare pistă, acest fapt este imposibil. Cei care cunosc domeniul vamal înțeleg că ceea ce a spus domnul ministru este ori necunoaștere, ori este parte a unei campanii de imagine publică personală;
  • Echipamentele de scanare pot contribui la combaterea traficului cu țigarete, arme/muniții, droguri;
  • A scana 100% pentru o perioadă mai lungă de timp va duce la creșterea timpilor de așteptare în vămi și la afectarea facilitării comerțului. Pentru a diminua traficul ilicit cu produse ar trebui elaborate măsuri de control integrat ce țin de aplicarea principiilor managementului integrat al frontierei;
  • Traficul ilicit cu țigarete se efectuează și prin fâșia verde, așa că a spune că odată introduse echipamentele de scanare în toate birourile vamale de frontieră acest fenomen va fi eradicat este doar cel mult o știre dintr-un ziar de mondenități.

Uniunea Europeană este în primul rând o Uniune Vamală, iar România gestionează cea mai lungă frontieră terestră non-comunitară, fapt ce ar trebui să ne responsabilizeze suplimentar.

Factorii decidenți ar trebui să înțeleagă că, dacă este vreun domeniu în care România ar putea fi în prim-planul deciziilor la nivel european, acesta ar putea fi domeniul vamal. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, ar trebui mai întâi să construim o Autoritate Vamală Română modernă, eficientă și respectată la nivel internațional și care să devină un pilon de stabilitate în cooperarea transfrontalieră în regiune.

În acest sens ar trebui implementate măsuri de ordin legislativ, administrativ și operațional din care principalele ar fi acestea:
– Întărirea capacității administrative a autorității vamale din România prin: reînființarea Autorității Naționale a Vămilor ca instituție publică de specialitate, creșterea numărului de echipe mobile și dotarea acestora cu echipamente de control modern (în 2013 erau 126 de echipe mobile, 2014-2015 0 echipe mobile, 2016-2017 – aproximativ 25 de echipe mobile)
– Preluarea atribuțiilor conform Convenției Napoli
– Creșterea interoperabilității structurilor de supraveghere și control vamal cu cele ale Direcției Generale Antifraudă
– Achiziționarea de scanere prin elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru a se analiza unde pot fi amplasate scanerele fixe și unde cele mobile. În același timp, ar fi absolut necesar un scaner pentru transportul feroviar la frontiera de est.

Este cunoscut faptul că, în birourile vamale de frontieră Moravița, Jimbolia, Halmeu, Oancea nu pot fi ampalsate scanare fixe, ci doar mobile, iar atunci când s-ar efectua operațiunea de scanare circulația ar fi oprită, cu atât mai puțin ar putea fi amplasate scanere pe fiecare pistă.

  1. Modernizarea infrastructurii birourilor vamale de frontieră în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și (unde este cazul, de exemplu Siret) cu sprijinul autorităților locale.
  2. Modernizarea, eficientizarea și creșterea gradului de internaționalizare a Portului Constanța Sud-Agigea și dezvoltarea unui parteneriat public-privat pentru dezvoltarea aparaturii de scanare din port.
  3. Intensificarea măsurilor de îmbunătățire a cooperării transfrontaliere în vederea apărării intereselor financiare ale Uniunii Europene și securizarea frontierelor.
  4. Aplicarea principiilor managementului integrat al frontierelor și promovarea acestora în regiune.

Totodată, aș dori să menționez că, având în vedere că în cadrul Uniunii Europene toate țările aplică aceeași legislație vamală, aceleași sisteme informatice (e-customs 2020), au aceleași tipuri de atribuții profesionale este evident că nu este foarte departe momentul în care la nivelul Uniunii Europene se va înființa și va funcționa o Agenție Europeană Vamală care să coordoneze integrat apărarea intereselor financiare ale Uniunii Europene și securizarea frontierelor acestora în cooperare cu Agenția Europena a Poliției de Frontieră și Pază de Coastă (FRONTEX).

Acest obiectiv a fost propus la finalul anului 2016, pe lista MFP de priorități a Președinției Consiliului Uniunii Europene 2019, dar la finalul anului 2017 această propunere a fost scoasă de pe listă. În schimb, alte țări încep să vină cu o asemenea inițiativă.

Citește în continuare
Adaugă un comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Noutăți Generale

Dacian Cioloș, la Suceava: „Vom avea partidul politic la timp, vom fi organizați la timp și vom câștiga alegerile“

Publicat

pe

FOTO Steluța Popescu

Fondatorul Mișcării România Împreună (RO+), Dacian Cioloș, a dat asigurări, miercuri, la Suceava, că viitorul partid a început deja să se organizeze în teritoriu și va fi pregătit pentru prima serie de alegeri de anul viitor, deși Tribunalul București nu a admis încă înregistrarea formațiunii în Registrul Partidelor Politice, în ciuda faptului că cererea de înscriere a fost depusă în urmă cu șapte luni.

„Eu chiar încep să îmi ridic semne de întrebare – de ce durează atât de mult? Între timp, sunt două partide care au fost înregistrate la Tribunal, la noi încă trenează. Nu știu cine s-o fi temând de înregistrarea partidului nostru, dar eu vreau să îi asigur pe români că vom avea partidul politic la timp, că vom fi organizați la timp și că vom câștiga alegerile“, a declarat Dacian Cioloș în cadrul unei dezbateri la Suceava.

Dacian Cioloș a subliniat faptul că partidul său nu pornește de la zero și că deja a început organizarea structurilor în teritoriu.

„Avem deja coordonatori regionali – câte trei, cinci, șase coordonatori regionali care lucrează cu oamenii din județe. Ce e important să rețineți: noi nu pornim de la zero. În momentul în care noi am anunțat intenția de a înregistra un partid politic, după câteva săptămâni am avut deja peste 40.000, acum avem peste 50.000 de oameni înregistrați pe o platformă de internet, dintre care mai mult de jumătate vor să se înscrie în partid. Noi avem deja contact cu acești oameni. Avem discuții cu mulți dintre ei care vor să se implice activ și începem să organizăm structurile în teritoriu sau, cel puțin, să le pregătim“, a precizat fostul premier.

Fondatorul Mișcării România Împreună (RO+) a afirmat că nu exclude nicio candidatură la alegerile din următorii doi ani, inclusiv la europarlamentare, dar a punctat că decizia va fi luată în cadrul partidului, în momentul în care se vor stabili strategia și direcția în ceea ce privește selecția candidaților.

„Nu exclud deloc varianta aceasta (a candidaturii la alegerile europarlamentare, n.r.) tocmai pentru că, în 2019-2020, se vor lua decizii foarte importante la nivel european. Ce pot să vă asigur e că, pe listele noastre, se vor afla oameni competenți care, dacă îi veți vota, se vor duce la Bruxelles cu niște obiective precise. Toate obiectivele astea le vom viza în campania electorală pentru alegerile europarlamentare și vom trimite acolo oameni competenți, care știu cum funcționează instituțiile europene”, a subliniat Dacian Cioloș.

În plus, fondatorul RO+ a explicat că partidul său își propune să abordeze în mod integrat toate cele patru alegeri: europarlamentare, prezidențiale, locale și parlamentare.

„În programul nostru politic, veți găsi măsuri care au nevoie de susținere în toate cele patru grupuri de instituții”, a completat fostul premier.

Dacian Cioloș s-a aflat, miercuri, la Suceava, alături de Mirabela Amarandei și Liviu Iolu, coordonatori regionali ai structurii de pregătire a partidului pentru nord-estul țării, pentru a participa la evenimentul „Împreună pentru dezvoltarea Bucovinei: cum valorificăm responsabil resursele naturale, culturale și identitare” și pentru a se întâlni cu Comunitățile Locale RO100 din acest județ.

Citește în continuare

Noutăți Generale

Alegerile locale – un exercițiu de democrație

Publicat

pe

Duminica aceasta, pe 14 octombrie, în Belgia au loc alegeri locale. În fiecare „comună“ (unitatea administrativă cea mai mică) se alege componența consiliului local, care este format din 31 de persoane în Auderghem, unde voi vota eu. Din rândul acestora se vor alege după aceea primarul (care trebuie să aibă susținerea a jumătate+1 din consilieri și a jumătate+1 din membrii listei de pe care a fost ales) și un consiliu executiv, care administrează direct portofoliile locale.

Departe de a fi unul perfect, procesul electoral este totuși unul din care România ar putea învăța foarte multe, atât din punctele pozitive, cât și din cele negative:

  • Toate listele de candidați propun un număr egal de femei și bărbați, iar locurile pe listă sunt acordate alternant: o femeie/un bărbat. De asemenea, patru din cele opt liste au pe primul loc (implicit, candidatul pentru postul de primar) o femeie. Acest lucru este rezultatul direct al unei legi care impune paritatea de gen în componența consiliului local;
  • Cele două partide extremiste care s-au înscris în cursă aici nici măcar nu propun o listă completă de 31 de candidați. Unul propune doar doi candidați, iar celălalt, cinci. E clar ce așteptări au. Extremismul nu își găsește rădăcini în comunitățile unite;
  • Unul din partidele cele mai mari din Belgia, creștin-democrații, nu participă deloc în Auderghem, din cauza rezultatelor slabe din trecut. Simplul fapt ca ești partid mare nu te face relevant peste tot;
  • În schimb, există o listă „cetățenească” neafiliată unui partid politic, cu un program 100% local. Nu este nevoie să strângi mii sau zeci de mii de semnături pentru a candida;
  • Primarul actual este în funcție din 1995. Dacă va fi reales și acum ar ajunge la un total de 30 de ani de „putere” (fiecare mandat are șase ani). Chiar dacă poate să prezinte multe realizări și există fără îndoială câteva schimbări în bine în ultimii ani, pare cam mult. Alternanța la guvernare este un principiu de bază al democrațiilor consolidate;
  • Programele electorale sunt legate aproape exclusiv de competențele locale: siguranță, învățământul preșcolar și primar, transport și mobilitate, cultură și sport, ajutor social, administrație locală;
  • Din păcate, unele programe, inclusiv ale unor partide mari, ca socialiștii sau ecologiștii, sunt doar o serie de declarații și intenții generale, fără substanță sau propuneri clare. Alegerea unor candidați doar pe baza unor promisiuni goale sau sloganuri nu poate aduce nimic bun;
  • Din fericire, majoritatea programelor sunt însă construite pe măsuri foarte concrete: ce trebuie făcut la nivel local față de demolarea viaductului Herrmann-Debroux propusă de ministrul regional de Transport, o școală nouă, o creșă nouă, extinderea învățământului bilingv, amenzi usturătoare pentru nerespectarea regulilor de urbanism, limită de viteza de 30 km/h pe toate străzile mici, digitalizarea interacțiunii cu administrația locală, dezvoltarea unor spații locale importante și multe altele. În general, nu se promite marea cu sarea, ci mai degrabă pași mărunți, dar foarte importanți pentru comunitatea locală;
  • Lipsește însă mai multă precizie la nivel bugetar, deși toți își doresc un buget local echilibrat (este cazul acum) și păstrarea nivelului actual de taxare. Așa cum ziceam, nimeni nu promite autostrăzi suspendate și „revoluție în trafic”, dar chiar și măsurile mici trebuie finanțate corespunzător;
  • Componența majorității listelor este extrem de diversă ca vârstă, experiență sau etnie: candidați care au între 19 și 70 de ani, actuali consilieri locali sau oameni care participă pentru prima dată la un proces electoral, studenți, funcționari publici, pensionari, antreprenori, demnitari europeni, cu origini foarte variate. O oglindă aproape perfectă a populației;
  • Totuși, deși este clar că foarte mulți români și polonezi locuiesc aici (dacă e să mă iau după limbile vorbite la locurile de joacă pentru copii sau la supermarket), pe listele de candidați la Auderghem nu găsim decât un nume românesc și unul polonez. E nevoie de mai multă implicare în viața cetății sau poate de mai mult timp pentru integrare. Românii trebuie să se implice mai mult, oriunde sunt ei, pentru a-și schimba comunitățile în bine.
  • Se votează pe liste deschise, adică se poate vota candidatul preferat, indiferent de poziția sa pe listă. Asta duce la o transparență incredibilă, cu majoritatea candidaților publicându-și inclusiv adresele de acasă și numerele de telefon, pe lângă CV-uri complete și prioritățile lor personale;
  • Vom vota electronic, pe baza unei convocări primite acasă. Totul este făcut pentru ca votul să fie 100% corect.

Este clar că un proces electoral corect, reprezentativ, participativ și cu bariere scăzute aduce un plus de democrație și ne ajută pe noi, votanții, să putem alege „binele cel mai mare” și nu „răul cel mai mic”.

Cu ajutorul inițiativei legislative „Oameni noi în politică putem să creăm și în România o clasă politică mai bună, mai competentă și mai apropiată de nevoile românilor. Așa cum ar fi normal.  

* Material de Andrei Ion, membru în Comunitatea tematică România în UE, expert pe fonduri europene

Citește în continuare

Noutăți Generale

OUG contra Comisiei de la Veneția. Adrian Baboi-Stroe: Minciuna și dublul limbaj rămân metoda preferată de lucru a acestui guvern

Publicat

pe

Acum o săptămână, ministrul Justiției, Tudorel Toader, anunța intenția Guvernului de a adopta o ordonanță de urgență prin care legile justiției să fie puse în acord cu recomandările Comisiei de la Veneția. Guvernul încalcă acest angajament, adoptând o ordonanță care pune în aplicare prevederi contrare recomandărilor Comisiei de la Veneția.

„Guvernul a adoptat azi o ordonanță de urgență prin care este operaționalizată secția specială de investigare a infracțiunilor comise de către magistrați. Înființarea acestei structuri fusese criticată atât de Comisia de la Veneția, cât și de GRECO în rapoartele întocmite pe tema legilor justiției în cursul acestui an. Ambele instituții recomandau abandonarea înființării acestei structuri de parchet, subliniind că ea afectează independența justiției și duce la o fragmentare a competențelor investigative în cadrul Ministerului Public. Minciuna și dublul limbaj rămân metoda preferată de lucru a acestui guvern“, a comentat Adrian Baboi-Stroe, director executiv al Platformei România 100 și fost secretar de stat în Ministerul Justiției în Guvernul Cioloș.

Citește în continuare

Cele mai citite