Urmărește-ne
https://impreunapentruromania.ro/wp-content/uploads/2018/07/Întrebăm-România-Împreună.jpg

Revista Presei

Dacian Cioloș, la Digi FM: În România, nu funcționează nimic din ce are a face cu Guvernul

Publicat

pe data de

FOTO Steluța Popescu

Dacian Cioloş a reiterat, vineri dimineaţă, la DigiFM, necesitatea organizării alegerilor anticipate, subliniind faptul că nu doar actualul Guvern ar trebui schimbat, ci ar fi indicată relegitimarea majorității din Parlament – şi nu doar din cauza măsurilor economice adoptate, dar şi pentru ceea ce a făcut în justiţie de aproape doi ani.

În ceea ce priveşte noile măsuri fiscale anunţate de PSD, Dacian Cioloş a punctat faptul că impactul se va vedea la nivelul costului tuturor produselor: „Impresia mea e că vor să îi lase pe oameni să înţeleagă că se luptă cu străinii, care fură bogăţiile ţărişoarei noastre, când, de fapt, ceea ce fac e să trimită în buzunarele oamenilor creşterile acestea de taxe. Au nevoie de bani ca să acopere golurile din buget, pentru că deficitul va fi relativ mare. Acesta e unul dintre motivele pentru care acea rată la bancă sau dobânda la bancă, ROBOR-ul, e ridicată, pentru că ai inflaţie mare, pentru că ai deficitul bugetar mare, ai datoria publică mare şi atunci evident că lumea de pe piaţa internaţională te împrumută mai scump. Băncile dau bani statului nu pentru că le drag să dea, ci pentru că statul e principalul client. Statul tot împrumută de la bănci pentru că nu e capabil să producă şi atunci se formează ciclul ăsta infernal în care Guvernul are nevoie de bani ca să îşi finanţeze măsurile populiste, nu are de unde să îi ia, creşte taxele impozitând sau taxând aşa-zisele companii multinaţionale, care de fapt prestează servicii. Aceste servicii vor fi mai scumpe şi tot cetăţeanul e cel care va plăti. Există riscul creșterii preţurilor deoarece costul energiei are impact asupra tuturor produselor. Prin urmare, foarte multe servicii se vor scumpi, dar probabil că domnul Dragnea, dacă îşi rezolvă problema cu ordonanţa pe aministie şi graţiere, va face din nou mişcarea pe care a făcut-o în trecut, se va retrage de la guvernare, o să se dea lovit că cineva nu îl lasă să guverneze pentru binele românilor, o să se retragă ca să intre în opoziţie înainte de alegeri, din nou, urmând ca alte partide să plătească factura prostiilor pe care le fac ei. Eu am tot insistat că, în cazul în care reuşim să schimbăm acest Guvern, care e nociv pentru România şi nu doar la nivel declarativ, ci se vede în buzunarele noastre (dacă reuşim lucrul acesta şi dacă există o majoritate în Parlament, şi eu văd că există, inclusiv lideri din PSD înțelegând că direcţia în care au luat-o lucrurile nu e cea bună), ar trebui alegeri anticipate. Nu spun că sunt uşor de organizat, dar cred că e cea mai sănătoasă măsură – alegeri anticipate“.

Întrebat de ce crede că moţiunea de cenzură iniţiată de Opoziţie nu a trecut joi de Parlament, Dacian Cioloş a declarat: „Nu ştiu dacă e doar vina preşedintelui Iohannis, cred că e nevoie de o mai bună coordonare şi de un mai bun dialog între cei care sunt în Parlament. Probabil că e o teamă şi la partidele de Opoziţie de a-şi asuma guvernarea, pentru că situaţia nu e deloc roz şi, cu cât avansăm mai mult în timp, va deveni mai dificilă”.

În acest sens, Dacian Cioloş a subliniat faptul că cea mai bună variantă ar fi organizarea alegerilor anticipate. „Dacă o majoritate în Parlament conştientizează faptul că guvernul acesta trebuie schimbat, ar trebui dusă logica până la capăt. Nu doar guvernul acesta trebuie schimbat, ci trebuie relegitimată majoritatea din Parlament şi nu doar pentru măsurile economice, dar şi pentru ce a făcut cu justiţia aproape doi ani. Practic, aproape nimic nu mai merge bine în ţara asta, în afară de lucrurile care nu au fost atinse de Guvern până acum. Şi în justiţie, şi în economie, şi în administraţia publică, peste tot, lucrurile merg greşit. Nu merge nimic, intrăm într-un semestru, în 2019, în care asigurăm Preşedinţia Consiliului UE, ar fi fost un moment istoric pentru România”, a punctat fostul premier.

Întrebat ce reacţii a primit din partea oficialilor europeni cu privire la actuala guvernare, în contextul preluării Preşedinţiei Consiliului UE, Dacian Cioloş a precizat că oamenilor le e jenă să comenteze astfel de lucruri, în condiţiile în care România este un viitor partener.

„Evident că nu vorbeşti de rău un viitor partener, pentru că România va fi un partener al Comisiei Europene, al Parlamentului European, al altor state membre în Consiliu pentru a pregăti nişte decizii, dar se vede din reacţia oamenilor. Nu am văzut nicăieri manifestări de optimism legat de cât de multe decizii bune o să se ia pe perioada Preşedinţiei. Nu au fost pregătite cum trebuie aceste decizii. Pregătire nu înseamnă doar să organizezi nişte evenimente în România şi să trimiţi nişte oameni la Bruxelles. Nu am văzut aproape pe nimeni mergând în capitalele europene. Aici e vorba de finalizarea unor decizii unde miniştrii vor juca un rol important. Or, nu am văzut reuniuni informale ale miniştrilor statelor membre în România, nu am văzut vizite ale miniştrilor noştri în alte capitale, unii dintre ei nici nu prea au fost primiţi, chiar dacă au făcut solicitări pentru asta. Sunt şi astfel de situaţii când miniştrii cer întâlniri în capitale europene şi primesc răspunsurile foarte greu şi asta arată o anumită atitudine. Şi vrea să subliniez: nu România are o problemă, ci cei care conduc România în momentul de faţă”, a punctat Dacian Cioloş.

Pe de altă parte, întrebat ce i-ar spune românului de rând care se simte mulţumit de creşterile de pensii şi salarii, Dacian Cioloş a răspuns că le-ar aminti oamenilor ceea ce s-a întâmplat în 2006-2008, când a avut loc exact aceeaşi succesiune de evenimente.

„Le-aş aminti oamenilor că, în 2006, 2007, 2008, au crescut pensii şi salarii foarte mult şi au crescut pe aceleaşi principii: creştem deficitul bugetar, ne îndatorăm, nu e o problemă, avem creştere economică, avem de unde să dăm. Au crescut atunci salariile şi pensiile mult. Domnul Tăriceanu încă beneficiază de pe urma acestor creşteri pe care le-a decis când era prim-ministru. Ce s-a întâmplat imediat după aceea? Au plecat de la guvernare cei care au crescut pensiile şi salariile, a venit criza economică şi tot românii au fost nevoiți să plătească. S-a petrecut exact aceeaşi succesiune de evenimente şi mi-aş dori să nu o mai repetăm încă o dată. Atunci când fug investitorii, nu ai cum să ai creşteri de pensii şi salarii durabile. Guvernanţii noştri fugăresc investitorii şi cresc pensii şi salarii pe datorie”, a explicat Dacian Cioloş.

Revista Presei

Mirabela Amarandei, despre cartea cu realizările Guvernului în 2018: „Cartea «României de n-ar fi și nu s-ar mai pomeni»“

Publicat

pe

FOTO gov.ro

Mirabela Amarandei critică, cu multă ironie, intenția Guvernului de a publica o carte, sub coordonarea lui Darius Vâlcov, despre realizările executivului condus de Viorica Dăncilă în 2018, pe care o numește: „Cartea «României de n-ar fi și nu s-ar mai pomeni»“.

Mirabela Amarandei face trimitere, în postarea sa de pe Facebook, la dosarele penale în care este implicat Darius Vâlcov, consilierul personal pe probleme economice al premierului Dăncilă.

„Darius Vâlcov, acest făuritor al culturii naționale, acest păstrător al tezaurului românesc, îmbogățit cu spiritualitate în cimitir… Mai întâi a ferit de ochi obraznic de curioși, dar necultivați, tablourile lui Grigorescu, Tonitza sau Renoir, ascunzându-i protector în intimitatea propriilor pereți. Casele lui Vâlcov au respirat aerul subțire al celor mai mari capodopere de artă. A tranzacționat apoi, pe bucăți, cu arginți grei și printre rămășițele pământești ale strămoșilor olteni, viitorul Slatinei. Acum, Darius Vâlcov, acest măiastru ctitor al stabilității și al propășirii de stat, devine și om de carte. Darius Vâlcov va zidi în mentalul colectiv al generației noastre, dar și al generațiilor urmașilor noștri, cartea cea mare, Cartea Cărților. Cartea «României de n-ar fi și nu s-ar mai pomeni»”, scrie Mirabela Amarandei pe Facebook.

Guvernul intenționează să publice o carte despre realizările din 2018 ale Executivului Dăncilă. Volumul ar urma să fie editat în 500 de exemplare şi să fie realizat de Comisia Naţională de Prognoză, sub coordonarea lui Darius Vâlcov, consilier al prim-ministrului.

Potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Executivului, consultat de G4Media.ro, secretarul general al Guvernului, Toni Greblă, și președintele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, Ion Ghizdeanu, justifică necesitatea publicării cărții inclusiv prin Legea accesului liber la informațiile de interes public.

Astfel, ar fi necesară „o evaluare complexă cu sprijinul tuturor instituţiilor“, din următoarele considerente:

– În fiecare domeniu pentru îndeplinirea unei prevederi din Programul de guvernare s-au întreprins acţiuni suplimentare de pregătire a cadrului legislativ, metodologic şi instituţional pentru implementare (ordine de aplicare, înfiinţarea de structuri organizatorice, reconfigurare atribuţii şi compartimente, etc); din această cauză activitatea intensă de realizare a obiectivelor Programului de guvernare trebuie evidenţiată în întreaga sa complexitate;

– S-au întreprins acţiuni noi, suplimentare faţă de prevederile Programului de guvernare, care au asigurat îndeplinirea obiectivelor acestuia dar şi ca răspuns la realitatea economico-socială foarte dinamică; în absenţa unor astfel de măsuri implementarea unor prevederi din Programul de guvernare ar fi mai dificilă;

– Pe parcursul anului 2018 s-au întreprins acţiuni de pregătire a implementării unor angajamente prevăzute pentru anul 2019 sau chiar în anii următori;

– În Programul de guvernare sunt evidenţiate şi măsuri cu caracter general, sintetic şi cu aplicabilitate permanentă, ceea ce face necesară o individualizare a acţiunilor întreprinse în anul 2018.

„Multe din angajamentele asumate au însemnat şi înseamnă evaluări şi analize laborioase de impact, investigare profesionistă a soluţiilor de implementare, un amplu demers de informare cu privire la experienţele internaţionale, proiectarea şi reglementarea soluţiilor alese dar şi a mecanismelor instituţionale şi organizaţionale de trasnspunere în practică a angajamentelor”, mai scrie în memorandum.

Volumul, a cărui publicare ar urma să fie suportată din bugetul Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, ar conține capitole referitoare la:

Principalele rezultate economico-sociale;
Modul de realizare a celor 115 acţiuni prioritare;
Investiţii publice şi investiţii în parteneriat public-privat;
Programe guvernamentale şi scheme de ajutor de stat;
Politica fiscal bugetară;
Absorbţia fondurilor europene – acţiuni şi realizări.

Citește în continuare

Revista Presei

2019 în lume, un an cu riscuri în creștere

Publicat

pe

Din perspectivă economică, 2018 a fost un an bun, creșterea economică a fost robustă, dar decalajele sociale s-au păstrat.

S-au materializat câteva din riscurile preconizate pentru 2018– continuarea politicilor protecționiste ale SUA, continuarea politicii fiscale prociclice a SUA, crize financiare în țări mari emergente, cum ar fi Turcia și Argentina. Impactul acestor riscuri materializate s-a dovedit a fi negativ, desigur, dar gestionabil, cel puțin pe termen scurt.

Pentru 2019, estimările indică o încetinire a ritmului de creștere economică în țările dezvoltate, pe fondul disputelor comerciale, al majorării ratelor dobânzilor de politică monetară și al unor incertitudini privind evoluția Brexitului. Dinamica produsului intern brut (PIB) al economiilor dezvoltate încetinește de la 2,4% în 2017 la 2,1% în 2018 până la 1,7%. În paralel economiile emergente și în dezvoltare vor afișa o ușoară creștere a dinamicii PIB, de la 4,7% în prezent la 4,9% în 2020-2021.

Deși economiile mari încetinesc, ponderea lor economia globală este mai mică decât cea a economiilor emergente și în dezvoltare, ca atare creșterea economică la nivel global rămâne relativ constantă. Există o tendința de încetinire ușoară a ritmului de creștere după 2020, de la 3,7% la 3,6%.
Decalajele ritmurilor de creștere pe cele trei categorii de state se accentuează, expresie a dinamismului economiilor emergente, dar și a volatilităților crescute, inclusiv fluctuații mari privind încrederea investitorilor și costul finanțărilor.

O serie de riscuri la nivel global pot influența lumea în 2019 și pot grăbi apariția recesiunii economice, în principal prin diminuarea încrederii investitorilor și anihilarea cererii interne și a comerțului internațional.

Poziția fragilă a liderilor europeni

Consolidarea poziției unui lider politic european va face diferența între o Europă solidă, care va atrage investiții, și una slabă. Președintele francez se profilase ca viitor lider european, dar erodarea rapidă a imaginii sale și măsurile economice cu iz populist anunțate in extremis sub presiunea străzii i-au șubrezit imaginea. Mai mult, marile puteri europene se confruntă cu probleme de leadership: în Germania, apune era Merkel, în Italia curentul extremist cu discurs bufonic prinde teren, iar Marea Britanie a decis să se desprindă de Uniune.

Populismul

În contextul pierderii oricărui control asupra calității informațiilor propagate în spațiul public populismul poate inflama spiritele. Lipsa unui filtru administrativ și a unei autocenzuri, în condițiile accesului liber și nelimitat la publicul larg, face că orice nebun charismatic să devină eroul mesianic într-o lume polarizată și captivă în discursul urii. Populismul capătă diferite forme, în funcție de sensibilitățile și provocările fiecărei țări: populismul economic, naționalismul și mesajele antimigrație.

Iliberal sau extremist ?

Accentuarea și extinderea iliberalismului european și a discursurilor extremiste devine un factor de risc în creștere. Mai mult, faptul că regimurile iliberale actuale nu au fost penalizate la nivel politic și nici economic ar putea da idei și altor politicieni. Din păcate, în cazul unor tulburări economice, încrederea piețelor în economii cu regimuri iliberale va fi zdruncinată rapid, iar aceste economii vor fi primele penalizate.

Războiul tarifelor vamale

Intensificarea războiului comercial declanșat de SUA în relația cu UE, dar mai ales cu China. Maniera impredictibilă de reacție a președintelui american în negocierile externe face că acest risc să fie greu de estimat și să rămână pe radar pe întreaga perioadă a mandatului președintelui SUA. Arestarea directoarei financiare a colosului Huawei, nimeni alta decât fiica fondatorului companiei, la Vancouver, sub acuzația de încălcare a sancțiunilor impuse de SUA Iranului, nu ajută deloc la temperarea tensiunilor dintre China și SUA.

Saga Brexit

Anularea Brexit-ului constituie un factor de risc în sensul că ar bulversa toate regulile și așteptările. Curtea Europeană de Justiție a decis că Marea Britanie ar putea anula unilateral procesul de ieșire din Uniunea Europeană. În acest moment, a devenit evident pentru britanici că Brexit-ul vine cu un cost financiar direct și că este mai mult decât un moft politicianist. O reluare a procesului de consultare a poporului ar putea crește incertitudinile pe termen scurt și pe termen mediu, dar ar putea avea efecte favorabile pe termen lung. Un risc probabil mai mare va fi un divorț fără acord, caz în care economiile europene ar putea avea plrobleme, prin ricoșeu.

Dobânzile americane

Continuarea politicii americane prociclice și perpeturea de deficite interne și externe, alături de întărirea politicii monetare americane, creează riscul de scumpire a resurselor financiare pentru restul lumii. Capitalurile disponibile vor găsi o destinație mai sigură și mai primitoare în SUA, în defavoarea economiilor emergente, cu randamente mari, dar riscante, sau a celor avansate, care oferă și randamente, și riscuri reduse.

Încetinirea Chinei

Diminuarea ritmului de creștere economică a Chinei reprezintă un risc pentru toate economiile lumii. China a reușit să se impună atât ca investitor global, cât și ca participant în lanțul de producție internațional și furnizor de bunuri și servicii ieftine, stabilind astfel tendințe pe toate piețele.

Citiți continuarea articolului pe reporterglobal.ro

Citește în continuare

Revista Presei

Anca Dragu: Noua șefă a ANAF are nevoie de susținerea premierului și a ministrului Finanțelor pentru a avea succes

Publicat

pe

FOTO Steluța Popescu

Noua șefă a ANAF, Mihaela Triculescu, va avea nevoie de susținerea deplină a premierului și a ministrului Finanțelor pentru a avea succes în fruntea Fiscului, spune Anca Dragu, fost ministru al Finanțelor în Guvernul Cioloș, în contextul în care relația fostului șef al ANAF, Ionuț Mișa, cu actualul deținător al portofoliului Finanțelor, Eugen Teodorovici, a fost una foarte tensionată. În plus, Triculescu are în față o misiune foarte dificilă privind reforma ANAF.

„Pentru a putea schimba ceva, noua conducere a ANAF trebuie să aibă susținerea ministrului Finanțelor și a premierului”, a declarat Anca Dragu, în exclusivitate pentru PSNews.

Fostul ministru al Finanțelor din Guvernul tehnocrat consideră că experiența din mediul privat a Mihaelei Triculescu este un lucru pozitiv.
„Faptul că vine din afară nu este neapărat un lucru rău, pentru că știe și mediul privat și este bine să avem o infuzie de oameni care știu și altceva decât administrație publică. Faptul că nu are experiență în administrație poate să fie, într-adevăr, un minus, dar poate să recupereze. Dar pentru a putea să se impună, mi se pare vitală o cooperare foarte bună cu ministrul Finanțelor“, a subliniat Anca Dragu.

Fostul ministru al Finanțelor a arătat și care ar trebui să fie prioritățile noii șefe a Fiscului: relația cu contribuabilii, informatizarea, canalizarea resurselor spre zonele cu risc ridicat.

„Prioritatea numărul unu pentru noua conducere ar trebui să fie apropierea Agenției de contribuabil. În continuare, oamenii nu simt că ANAF lucrează pentru ei, ci oarecum împotriva lor. Apoi, informatizarea ar ajuta foarte mult, atât pe contribuabilii persoane fizice, cât și pe cei persoane juridice. Nu în ultimul rând, noua conducere a ANAF ar trebui să canalizeze resursele instituției în zonele cu risc ridicat. Agenția are uneori acest obcei de a duce multe resurse umane – inspectori, în zonele cu risc foarte scăzut, ca atare, nu recuperează mare lucru. Cu puțină bunăvoință și cu sprijin, ar putea face multe lucruri“, a conchis Anca Dragu.

Lichidatorul judiciar Mihaela Triculescu a fost numită joi, prin decizie a premierului Viorica Dăncilă, în funcția de preşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), cu rang de secretar de stat.

„Desemnarea doamnei Mihaela Triculescu la conducerea ANAF a fost stabilită după evaluarea mai multor propuneri făcute de ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici”, a transmis Guvernul într-un comunicat de presă.

Potrivit informațiilor oferite de Executiv, Mihaela Triculescu este economist cu o experiență de 19 ani, iar în ultimii trei ani a fost practician în insolvenţă, asigurând managementul procedurii de insolvenţă pentru mai multe companii. Noul preşedinte ANAF este licenţiat în economie şi absolvent al studiilor de master disciplina „Analiză diagnostic şi evaluarea afacerilor” la Universitatea din Craiova, Facultatea de Ştiinţe Economice.

Citește în continuare
Noutăți Generaleacum 4 luni

Dragos Pîslaru: Un loc la masă cu elita Europei nu se cere, se dobândeşte prin acţiuni

Noutăți Generaleacum 4 luni

Dacian Cioloș, în cursa internă PLUS pentru desemnarea candidaților la europarlamentare: România are nevoie vitală de a fi reprezentată în Parlamentul European de oameni competenți

Noutăți Generaleacum 4 luni

Vlad Voiculescu: Gogoși sau dreptate. Asta va fi alegerea pe care o vor avea de făcut românii foarte curând

Noutăți Generaleacum 4 luni

Dacian Cioloș: Avem guvernanți cu dublu discurs atunci când vine vorba de Europa, dar am văzut limpede cât de Român e polonezul Donald Tusk

Noutăți Generaleacum 4 luni

Vlad Voiculescu: În următoarea jumătate de an, noi vom determina încotro se îndreaptă această țară

Revista Preseiacum 4 luni

Mirabela Amarandei, despre cartea cu realizările Guvernului în 2018: „Cartea «României de n-ar fi și nu s-ar mai pomeni»“

Editorialeacum 4 luni

România riscă să piardă una dintre cele mai importante bogăţii: tineretul

Noutăți Generaleacum 4 luni

Alin Mituța: „Este vizibil de pe lună că argumentele domnului Meleșcanu și ale PSD-ALDE pentru a justifica scăparea politicienilor corupți de justiție sunt false și ridicole”

Revista Preseiacum 4 luni

2019 în lume, un an cu riscuri în creștere

Noutăți Generaleacum 4 luni

Dacian Cioloș: Riscăm să devenim spectatori captivi ai unei lumi urâte, „împodobită“ cu minciunile din ce în ce mai disperate ale celor care ne guvernează

Cele mai citite