Urmărește-ne
https://impreunapentruromania.ro/wp-content/uploads/2018/07/Întrebăm-România-Împreună.jpg

Stiri RO+

Dacian Cioloș, despre Autostrada Târgu Mureș – Iași: Dacă nu am vorbi de indiferență și incompetență, ar trebui să vorbim chiar de sabotaj

Publicat

pe data de

FOTO Steluța Popescu

Fondatorul Mișcării România Împreună (RO+), Dacian Cioloș, a criticat, marți, în cadrul unei dezbateri la Iași, nerealizarea de către Guvernul PSD a Autostrăzii Târgu Mureș – Iași, în condițiile în care cabinetul pe care l-a condus, în 2016, lăsase studiul de fezabilitate pregătit pentru a fi lansat.

„Vedem cum, până la sfârșitul acestui an, riscăm să pierdem aproape 1 miliard de euro, bani pe care nu am fost capabili să îi consumăm pe proiecte până acum. Asta înseamnă că au trecut doi ani aproape degeaba“, a spus Dacian Cioloș.

Fostul premier a subliniat faptul că Guvernul pe care l-a condus a lăsat în urma sa câteva proiecte, mai ales pe infrastructură, dar că acestea nu au fost duse la bun sfârșit de cei care au venit la cârma țării: „Noi am lăsat câteva proiecte pregătite, mai ales pentru infrastructură. Am adoptat Master Planul pentru transport, în 2016, după ce ani în șir fusese dezbătut și modificat de fiecare guvern, pentru că fiecare guvern avea interesul să ducă lucrurile într-o regiune sau alta. Ne-am asumat acest Master Plan, care ar fi fost baza pentru a lansa licitații pentru pregătirea unor proiecte mari de infrastructură. Mă gândesc în primul rând la autostrăzi“.

„În acest Master Plan pentru infrastructură sunt și două autostrăzi care vă vizează direct. Este cea care traversează de la sud la nord Moldova, București-Bacău-Suceava, și Autostrada Târgu Mureș – Iași, care, așa cum o moștenisem eu, fusese lăsată mai la urmă, dar am conștientizat după două vizite la Iași și în Moldova cât de important este și acest proiect, care ar trebui să conecteze Moldova de Occident“, a explicat fondatorul RO+.

Dacian Cioloș a arătat că Guvernul condus de el a pregătit și a prins „în buget studiile de fezabilitate pentru cele trei tronsoane ale acestei autostrăzi, pornind de la observația că existau fonduri europene pentru aceasta. Era clar atunci că existau fonduri. Trebuia lansat studiul de fezabilitate“. „Dacă el ar fi fost continuat, așa cum l-am lansat noi la sfârșitul lui 2016, până acum el ar fi trebuit să fie gata și ar fi putut să fie lansată licitația pentru proiectul tehnic, la pachet cu execuția lucrării, cel puțin pentru două tronsoane“, a adăugat Dacian Cioloș.

În opinia fondatorului RO+, ar fi fost important să fie continuat acest proces, pentru a nu se pierde sume importante care proveneau din bani europeni. „Astăzi, la doi ani de atunci, constatăm că acele studii de fezabilitate sunt în același stadiu în care le-am lăsat – de pregătire a licitației, care nu a fost lansată, și că pierdem bani“, a concluzionat Dacian Cioloș situația din prezent, pentru care vede o singură explicație: indiferență și incompetență din partea guvernanților. „Dacă nu am vorbi de indiferență sau de incompetență, ar trebui să vorbim chiar de un sabotaj, pentru că banii aceștia se pierd. Infrastructura nu se face și, mai mult, înțeleg că Guvernul actual plănuiește să realizeze această autostradă în parteneriat public-privat. Deci o să luăm o parte din bani de la bugetul de stat, o să cerem bani din sectorul privat, ca apoi statul să dea posibilitatea investitorului privat să își recupereze banii. Și cea mai simplă modalitate de a face lucrul acesta este de a pune taxe pe autostradă“, a concluzionat Dacian Cioloș.

Proiectul Autostrăzii A8, Târgu Mureş – Iaşi, a fost deblocat în timpul Guvernului Cioloş prin deschiderea licitaţiilor pentru studiile de fezabilitate. Apoi, în 2017, pentru tronsonul Ditrău – Târgu Mureş s-a încheiat un contract pentru studiul de fezabilitate, ce urma să fie finanţat din bani europeni. Anul acesta, contractul a fost anulat de CNAIR din motive incerte.

Deşi fondurile europene presupun o acoperire a investiţiei în proporţie de 85% asigurată de Comisia Europeană, fonduri nerambursabile, statul român punând doar 15%, actualul guvern a ales să se folosească mai degrabă de parteneriatul public-privat (PPP), un procedeu contestat de specialiştii în domeniu. Dan Radu, unul dintre membrii fondatori ai asociaţiei „Moldova vrea autostradă“, a explicat că PPP-ul este „un procedeu complicat, confuz şi foarte puţin probabil“, fiind adus în discuţie de social-democraţi de mai mulţi ani. Cu toate acestea, „nu a mers niciodată aşa ceva în România. Nu vine nicio entitate privată să investească în România, neavând garanţia că îşi va recupera banii“, a completat Radu, citat de Adevarul.ro.

Între timp, autostrada care ar trebui să unească Transilvania de Moldova a ajuns la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP), care, în momentul de faţă, lucrează la studiul de fundamentare. Prognoza se va ocupa numai de jumătate din proiect, respectiv doar de secţiunea de la câmpie, Târgu Neamţ – Iaşi, precum şi de podul care ne va uni cu Republica Moldova de la Ungheni. Situația celeilalte jumătăți, cea grea, prin munţi, este momentan neclară.

În luna mai a acestui an, Executivul a aprobat o hotărâre de guvern privind lista proiectelor strategice de investiţii ce urmează să fie implementate în parteneriat public-privat, pe care a fost inclusă şi Autostrada Târgu-Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Anterior, Guvernul a însărcinat CNSP cu implementarea proiectelor de investiţii în parteneriat public-privat.


Dacian Cioloș s-a aflat, marți, la Iași, alături de Ramona Strugariu, Mirabela Amarandei și Liviu Iolu, coordonatori regionali ai structurii de pregătire a partidului pentru nord-estul țării, ca să strângă semnături pentru inițiativa „Oameni noi în politică“ și ca să le explice ieșenilor de ce este importantă, pentru România, o nouă clasă politică.

Dacian Cioloș, la Iași: „Sunt gata să candidez. Nu mi-e teamă“

Stiri RO+

AVERTIZARE Risc major al unui nou val de pestă porcină, în perioada de Ignat. Ce este de făcut

Publicat

pe

Experții în agricultură din Mișcarea România Împreună (RO+) și Platforma România 100 (RO100) atrag atenția asupra pericolului reizbucnirii epidemiei de pestă porcină africană în următoarele două săptămâni, înainte de Crăciun. Pentru a nu contacta sau răspândi virusul, gospodarii, producătorii și comercianții trebuie să respecte drastic un set de reguli – material GRAFIC și VIDEO pus la dispoziție de RO+ și RO100.

În următoarele două săptămâni, perioadă premergătoare Crăciunului, la nivelul întregii țări sunt tranzacționați și sacrificați porci – atât în gospodării, cât și în unitățile comerciale de producție și procesare. Este perioada cea mai periculoasă pentru un nou val de extindere puternică a pestei porcine africane.


„Pentru a evita un nou dezastru, deschiderea de noi focare și extinderea virusului în alte județe, propunem tuturor, în special celor care trăiesc în mediul rural sau pot merge la familii în mediul rural, să rețină un set simplu de reguli, să transmită materialul video și să înmâneze pliantul. Informarea este esențială pentru prevenție”, explică George Cățean, moderator al Comunității Tematice Agricultură RO100.

Potrivit datelor ANSVSA din 7 decembrie, la această dată, pesta porcină africană (PPA) evoluează în 295 de localități din 18 județe, cu un număr de 1.131 de focare (dintre care 18 în exploatații comerciale) și 381 de cazuri la mistreți. În total, au fost eliminați 362.648 de porci afectați de boală.

Experții în agricultură ai RO+ și RO100 amintesc facptul că micii agricultori – cei mai vulnerabili – nu au fost informați eficient de către autoritățile de resort și au fost marcați grav, moral și financiar, de epidemia de pestă porcină africană, fapt care a condus la adevărate revolte în unele localități rurale.

RO+ și RO100 au atras atenția în mai multe rânduri, în cursul acestui an, că Guvernul PSD-ALDE a gestionat cu maximă incompetență epidemia de pestă porcină africană, cu efecte dezastruoase în sector, și cei peste 1.000 de oameni din direcțiile agricole din țară, pe teren, nu au făcut consilierea necesară pentru cetățeni.

Citește în continuare

Stiri RO+

Atenție la problemele colhozului național

Publicat

pe

Guvernul Dăncilă FOTO gov.ro

O societate mamut, de stat, care să se ocupe de producția agricolă și comercializarea acesteia este revelația minților socialiste din Guvernul Dăncilă, făcută cadou românilor chiar de Centenar. Au eșuat complet să gândească politici publice orientate către grupuri de producători, către încurajarea fermelor mici și mijlocii sau crearea unei agriculturi performante. Este un model de dezvoltare falimentar și, în plus, formula propusă ridică suspiciuni de interese financiare ascunse.

Actul normativ pentru înfiinţarea Societăţii Naţionale ”Casa Română de Comerţ Agroalimentar UNIREA” S.A. a fost aprobat în ședința solemnă din 29 noiembrie, de la Alba Iulia, cu ocazia aniversării Centenarului Marii Uniri.

Experții în domeniul agriculturii din cadrul Mișcării România Împreună semnalează că un astfel de proiect este:

  • grav, prin direcția ce o imprimă, de întoarcere la economia centralizată
  • imposibil de pus în funcțiune, în mod practic
  • pasibil de infringement din partea Comisiei Europene
  • susceptibil de a urmări, de fap, interese financiare ascunse

”Practic, colosul național ar urma să controleze tot ce ține de agricultură și mediul rural. Citind proiectul de act normativ, orice om rațional poate înțelege că o asemenea construcție socio-economică este imposibil de realizat”, explică Nina Tîlvăr, expert în agricultură al RO+.

Extras din actul normativ, varianta oficială:

Se înființează Societatea Națională “Casa Română de Comerț Agroalimentar „UNIREA” S.A, societate pe acțiuni de interes național, cu capital integral de stat. Capitalul social inițial al Societății este de 100.000 lei, iar cel vărsat, la data constituirii, este format din aport in numerar în cuantum de 30.000 lei. Diferența de aport în numerar se varsă în termen de maxim 12 luni de la înregistrarea societății.

Capitalul social este împărțit în acțiuni nominative, în număr de 10.000, cu o valoare nominală de 10 de lei fiecare.

„Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA” are drept scop realizarea unui mecanism comercial funcțional capabil să ducă la valorificarea superioară resurselor și producției agricole naționale.

MODEL DE DEZVOLTARE FALIMENTAR. „O astfel de structură de stat, cu achiziții centralizate și servicii centralizate de input-uri și depozitare nu poate funcționa. Economia centralizată este falimentară, fără drept de apel”, spune expertul RO+ Daniela Giurcă.

Ea subliniază că soluțiile sunt cu totul altele, și anume prin sprijin acordat fermierilor pentru a se organiza și asocia în diverse forme, cooperative sau grupuri operaționale sau cooperative de servicii. „Desigur, statul trebuie să pună la dispoziție legislația – și anume camere agricole funcționale, iar organizațiile trebuie sprijinite să se formeze și să se consolideze, sprijinite prin facilitatori specializați. Dar Guvernul Dăncilă a ignorat orice model funcțional de politici în spiritul economiei de piață”, mai spune Daniela Giurcă.

PASIBIL DE INFRINGEMENT. Daniela Giurcă mai atrage atenția că proiectul ar putea fi contrar regulamentelor europene în domeniul concurenței, dată fiind dimensiunea de colos național pe care o vizează o astfel de societate. „Ar fi necesar acordul Comisiei Europene pentru înființarea unei astfel de societăți”.

Experții RO+ mai atrag atenția că, anterior, au circulat în mass-media alte variante, și mai periculoase, ale Hotărârii de Guvern referitoare la această societate mamut, care nu trebuie ingnorate, deoarece prevederile problematice ar putea fi strecurate ulterior în reglementări.

SURSĂ POTENȚIOALĂ DE INGINERII FINANCIARE. Propunerea legislativă de înfiinţare a Societăţii Naţionale ”Casa Română de Comerţ Agroalimentar UNIREA” S.A.  nu a fost publicată pe pagina de web a Ministerului agriculturii și nu a fost supusă dezbaterii publice, fapt care demonstrează că varianta neoficială reprezintă adevărata intenție a Guvernului, dar la care s-a renunțat știind ca o modificare a unui act normativ poate trece neobservată. Această intenție merită și trebuie să fie sancționată drastic de opinia publică.

De ce intenția trebuie sancționată? „În opinia mea, propunerea de a crea un colhoz național mai are și o latură perversă, respectiv crearea unui segment din Fondul Suveran pentru Investiții, concept criticat de specialistii în domeniu, dar mult dorit de grupurile de interese de la vârful politicii românești”, spune Nina Tîlvăr.

Se poate crea în cinci ani acest colos național?

Desigur că nu se va putea crea, în schimb cele aproape 400 000 ha teren agricol aflat în proprietatea publica sau privată a statului și sutele de imobile aflate în zonele urbane sau rurale, sistemul public de irigații, plus multe alte bunuri, care se află în administrarea instituțiilor din subordinea Ministerului agriculturii, se vor transforma în acțiuni și vor fi tranzacționate la bursă- atrag atenția experții Ro+.

Aceste acțiuni pot reprezenta, semnalează experții RO+, o sursă de venituri consistente pentru cei care le vor valorifica. Iar nu după mult timp de la demararea acestei inginerii financiare se va constata falimentarea acestui colhoz.

Citește în continuare

Stiri RO+

Oana Bogdan: „Eu nu mă las. Voi continua să mă concentrez pe potențialul României și pe vitalitatea românilor”

Publicat

pe

FOTO Steluța Popescu

Oana Bogdan, fost secretar de stat în Ministerul Culturii în Guvernul tehnocrat și cofondatoare a Mișcării România Împreună (RO+), susține, în cadrul unei postări pe Facebook, că nu va renunța să creadă în potențialul românilor și în posibilitatea schimbării României, în ciuda scandalurilor din spațiul public, ca cel privind ancheta desfășurată la Ambulanța Corabia.

„Eu nu mă las, să știți. Voi continua să mă concentrez pe construcție, pe posibilități, pe potențialul României și pe vitalitatea românilor, pe o foarte bună calitate a vieții în România. Dar e greu să faci asta într-o dimineață care îți amintește cum creai o comunitate dedicată artelor frumoase împreună cu alți oameni de bine, acum doi ani, în Belgia, în timp ce în România aproape toți angajații de la Ambulanța Corabia furau combustibil din salvări mergând cu viteză mica la urgențe.  Adică omorau oameni, ajungând prea târziu să-i salveze. Salvările care nu salvează. Oameni care fură omorând alți oameni. Vă rog să îmi spuneți că românii nu sunt în stare de o asemenea cruzime”, a scris Oana Bogdan pe Facebook.

Ambulanța Corabia a fost lăsată fără angajați, după ce procurorii i-au plasat sub control judiciar pe 16 dintre cei 18 ambulanțieri, potrivit HotNews.ro. Ei sunt acuzați că timp de cinci ani au furat combustibil din autospeciale, iar anchetatorii au stabilit că motorina furată provine din plusuri create ca umare a deplasării la urgențe cu viteze reduse.

Procurorii spun că investighează inclusiv dacă există o legătură de cauzalitate între decesul unor pacienți și faptul că ambulanțele rulau cu viteză foarte mică. Procurorul care investighează acest caz spune că se fac cercetări și pentru ucidere din culpă, fiind investigate opt decese care ar putea fi în legătură de cauzalitate cu intervenția la solicitări.

Citește în continuare
Noutăți Generaleacum 17 ore

Dacian Cioloș, despre fondul de investiții locale: Riscăm să îndatorăm statul român și mai mult. Nu e foarte clar care e obiectivul acestui fond

Noutăți Generaleacum 19 ore

PLUS cere în instanță suspendarea actelor prealabile emiterii unei OUG pe amnistie și grațiere

Noutăți Generaleacum 21 de ore

Dacian Cioloș: Dragnea are impresia că, repetând aceeași minciună de mai multe ori, o să găsească oameni care să îl creadă fără să își pună întrebări

Noutăți Generaleacum 24 de ore

Dacian Cioloș: „Avem peste 11.000 de cereri de adeziune. Ne dorim să propunem un proiect de schimbare în bine a României”

Revista Preseiacum O zi

Dacian Cioloș, primul interviu după lansarea PLUS: Vrem să fim o alternativă la blocajul în care se află România și o alternativă la risipa de oportunități

Noutăți Generaleacum 2 zile

Campania „Oameni noi în politică“ a atins 100.000 de semnături, mai e nevoie de doar câteva sute în șapte județe pentru a atinge limita minimă impusă de lege

Editorialeacum 2 zile

Am dezlegat misterul inexistenței bugetului pentru 2019: Nu sunt bani!

Revista Preseiacum 2 zile

Dacian Cioloș: Ordonanța pentru amnistie și grațiere nu este o ordonanță ca oricare alta. Este datoria președintelui să împiedice astfel de derapaje

Editorialeacum 3 zile

PLUSul de care avem nevoie

Editorialeacum 3 zile

Când spui viitor, spui PLUS, pentru că adaugi, zi după zi, o cărămidă în plus la lumea pe care o clădești

Cele mai citite